powiększ zdjęcie
HERBATA, CZYLI ZDROWIE W FLIŻANCE 07.01.2014

Beautiful Young Woman drinking hot teaHerbata jest zaraz po wodzie najpopularniejszym napojem na świecie. Ma wiele właściwości prozdrowotnych. Jest jednym z najlepszych źródeł antyoksydantów. Chroni przed wieloma chorobami, a jej prozdrowotne działanie zależy od jej rodzaju i sposobu przyrządzenia.

 

  ŁYK ZDROWIA

 Herbatę uzyskuje się z młodych listków, nierozwiniętych pączków listków i młodych łodyżek krzewu herbacianego (Camellia sinesis lub Camellia assamica). Herbata to prawdziwa antyoksydacyjna bomba. Antyoksydanty w niej zawarte hamują tworzenie się wolnych rodników odpowiadających za uszkadzanie komórek i starzenie się komórek. Herbata zawiera kilkadziesiąt związków polifenolowych o silnych właściwościach przeciwutleniających w tym garbniki, katechiny i flawonoidy. Garbniki mają liczne właściwości lecznicze. Działają przeciwbiegunkowo, przeciwzapalnie i antybakteryjnie. Hamują krwawienia, zatrucia pokarmowe i uszczelniają naczynia krwionośne. Garbniki ograniczają jednak wchłanianie witamin i związków mineralnych. Trwale wiążą żelazo, przez co zmniejszają jego przyswajalność. Z tego względu nie powinno się pijać herbaty zaraz po lub przed posiłkami.

TeeSzerokie badania epidemiologiczne dowiodły, że regularne picie dużych ilości herbaty (do 10 filiżanek dziennie) ogranicza wystąpienie wielu chorób, takich jak nowotwory przewodu pokarmowego, płuc, prostaty i jajników, jak również choroby Parkinsona oraz Alzheimera. Polifenole zawarte w herbacie zmniejszają ryzyko chorób serca, gdyż obniżają stężenie ,,złego” cholesterolu LDL odpowiedzialnego za miażdżycę naczyń krwionośnych. Zielona herbata hamuje również namnażanie się bakterii H. pylori odpowiedzialnej za rozwój choroby wrzodowej oraz zwiększone ryzyko wystąpienia raka żołądka.

 

 

HERBATA A ODCHUDZANIE

 herbata3Katechiny zawarte w zielonej herbacie mogą wspomagać odchudzanie. Według badań suplementacja ekstraktem z zielonej herbaty w ilości min. 583 mg/dzień powoduje spadek masy ciała. Działanie to polega najprawdopodobniej na pobudzaniu spalania tłuszczów przez wątrobę. Katechiny wpływają również na apetyt oraz trawienie węglowodanów i tłuszczów poprzez hamowanie wydzielania enzymów żołądkowych i trzustkowych. Według niektórych badaczy ekstrakty z zielonej herbaty zwiększają przemianę materii i spalanie tkanki tłuszczowej, co ułatwia spadek masy ciała.

 

KTÓRA HERBATA JEST NAJZDROWSZA?

 Właściwości prozdrowotne herbaty zależą od zawartości antyoksydantów. Na ich ilość wpływa m. in. rodzaj i czas parzenia herbaty. Istotny jest również region pochodzenia oraz sposób jej produkcji. Czarna herbata poddawana jest fermentacji, która nadaje jej ciemną barwę. Ma ona mniej katechin niż zielona, gdyż przekształcają się one w inne związki antyoksydacyjne takie jak teaflawinowe, bisflawony oraz tearubigeny. Nie zmniejsza to jednak jej właściwości przeciwutleniających, które w przypadku wszystkich herbat są dobre. Badania dowodzą, że to właśnie czarna herbata ma najsilniejsze działanie antyoksydacyjne. Zaraz po nich plasują się herbaty niefermentowane, czyli zielone, oraz  półfermentowane (czerwone). Z drugiej strony istnieją naukowe doniesienia, że najwięcej korzyści przynosi picie zielonej herbaty, gdyż to ona zawiera najwięcej katechin (25-35% w suchej masie herbaty).

Aby jak najlepiej wykorzystać prozdrowotne właściwości herbaty należy parzyć ją krótko. Badania dowodzą, że najwięcej związków polifenolowych zawierają napary parzone 3-5 minut. Po tym czasie ilość związków antyoksydacyjnych uległa znaczącemu zmniejszeniu. Herbata krótko parzona będzie więc najzdrowsza. Pamiętajmy również, że nie należy jej słodzić, gdyż dodatek cukru zniweluje jej prozdrowotne właściwości.

  1. Fik M., Zawilak A.: Porównanie właściwości przeciwutleniających wybranych herbat, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2004, 3 (40), str. 98-105.
  2. Gonzalez de Mejia E., Ramirez-Mares M.V., Puangpraphant S.: Bioactive components of tea: Cancer, inflammation and behavior, Brain, Behavior and Immunity, 2009, t. 23, s. 721–731.
  3. Kłódka D., Bońkowski M., Telesiński A.: Zawartość wybranych metyloksantyn i związków feno-lowych w naparach różnych rodzajów herbat rozdrobnionych (dust fannings) w zależności od czasu parzenia, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2008, t. 1, s. 103–113.
  4. Kwiatkowska E.: Składniki herbat w zapobieganiu chorób układu krążenia, Postęp Fitoterapii Polskiego Towarzystwa Lekarskiego, 2007, t. 2, s. 91–93. 14.
  5. Łuczaj W., Skrzydlewska E.: Antioxidative properties of black tea, Preventive Medicine, 40, s. 910–918.
  6. Nowak A., Klimowicz A.: Zdrowotne oddziaływanie polifenoli zielonej herbaty (Camellia sinensis L.), Kosmos, problemy nauk biologicznych, t. 62 (1), str. 87-93.
  7. Sharangi A.B.: Medicinal and therapeutic potentialities of tea (Camellia sinensis L.) –  A review, Food Research International, 2009, t. 42, s. 529–535.
  8. Stoicov C, Saffari R, Houghton JM.: Green tea inhibits Helicobacter growth in vivo and in vitro, Int J Antimicrob Agents 2009; t. 33: 473-478.
  9. Wang M.: A case-control study on the dietary risk factors of upper digestive tract cancer, [w:]  N. Khan, H. Mukhtar, Tea polyphenols for health promotion, Life Sciences, 2007, t. 81, s. 519–533.
  10. Wierzejska R., Jarosz M.: Kawa, herbata a zdrowie. Poradnik dla lekarzy i pacjentów, Wydawnictwo Medyczne Borgis, Warszawa 2004.
Skomentuj artykuł
Popularne wpisy
DAFI na Instagram obserwuj