Blogerzy odgrywają coraz większą rolę w kształtowaniu opinii publicznej i wpływaniu na zachowania odbiorców. Obecnie, w dobie szerzenia fake newsów, ich rola jest szczególnie istotna. 31 sierpnia obchodzimy Światowy Dzień Blogerów. Jak istotną rolę mogą pełnić w społeczeństwie blogerzy? Niebagatelną!
Blogerzy mogą w różnorodny sposób oddziaływać na swoich odbiorców – zarówno przyczyniając się do pozytywnych zmian, jak i stanowiąc zagrożenie, wzmacniając podziały społeczne. Czym jest odpowiedzialne blogowanie?
Na początku warto przyjrzeć się największym grzechom blogerów. Jednym z nich jest szerzenie dezinformacji. Niektórzy twórcy mogą publikować informacje bez odpowiedniego sprawdzenia ich wiarygodność czy źródła, co prowadzi do rozprzestrzeniania fałszywych lub mylących treści. Promują niepotwierdzone teorie lub niesprawdzone metody, np. leczenia, co z kolei może mieć katastrofalne skutki dla ich odbiorców.
Twórcy nieraz ukrywają płatne promocje pod postacią niezależnych opinii wprowadzając swoich odbiorców w błąd co do intencji i uczciwości recenzji. W dążeniu do zysków mogą promować produkty lub usługi, które są nieetyczne, a nawet szkodliwe dla środowiska lub zdrowia.
Wreszcie, blogerzy często działają pod pseudonimami, co może utrudniać pociągnięcie ich do odpowiedzialności za szkodliwe treści. Niektórzy mogą wręcz promować negatywne postawy, w tym hate speech i trolling, przemoc lub inne negatywne postawy, co może prowadzić do eskalacji konfliktów społecznych, polaryzacji społeczeństwa, promowania skrajnych opinii i wzmacniania podziałów.
Oczywiście blogerzy mogą też mieć duży wpływ na promowanie wartościowych postaw. Jedną z nich jest idea zrównoważonego rozwoju.
Wpływowi twórcy internetowi mogą także udostępniać odpowiedzialne treści, które będą edukowały czytelników i dostarczały wartościowych, rzetelnych informacji. Przykładem może być promowanie postaw dotyczących zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i świadomej konsumpcji.
Blogerzy potrafią nieraz przystępnie przekazać skomplikowane informacje. Poprzez swoje wpisy mogą edukować czytelników na temat m.in. zrównoważonych praktyk (takich jak recykling, oszczędzanie energii, redukcja odpadów, świadome zakupy czy rolnictwo ekologiczne) czy zagrożeń ekologicznych, takich jak zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie środowiska, deforestacja, utrata bioróżnorodności .
Mogą również promować codzienne działania na rzecz ekologii, takie jak urządzenia do filtracji wody czy butelki i kubki wielorazowego użytku , które znacząco przyczyniają się do redukcji ilości odpadów z plastiku jednorazowego użytku. W ten sposób blogerzy pomagają skutecznie budować świadomość ekologiczną swoich odbiorców i zachęcać do zrównoważonego stylu życia.
Blogerzy często współpracują z markami, reklamując produkty i usługi. W kontekście zrównoważonego rozwoju mogą rekomendować ekologiczne artykuły (np. kosmetyki naturalne, odzież z recyklingu, biodegradowalne opakowania czy produkty zero waste) i podkreślać odpowiedzialność społeczną firm opisując, które z nich prowadzą swoje działalności w sposób zrównoważony, dbając o środowisko i prawa pracowników, a które tego nie robią.
Blogerzy są w stanie także motywować swoich czytelników do podejmowania konkretnych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, angażować się w akcje na rzecz ochrony środowiska, jak choćby sprzątanie plaż, sadzenie drzew czy protesty klimatyczne i proponować ciekawe wyzwania – jak np. tydzień bez plastiku, wegański miesiąc czy zero waste challenge.
Blogerzy o dużym gronie odbiorców mogą także wpływać na decyzje polityczne i biznesowe przez lobbying (wykorzystując swoją popularność do promowania petycji, listów otwartych czy kampanii mających na celu wprowadzenie proekologicznych zmian w polityce) oraz publicznie krytykując firmy, rządy lub polityków za nieekologiczne działania.