powiększ zdjęcie

ROWER. SLOW LIFE W WIELKIM MIEŚCIE

02.07.2018

Rower to jedno z najdoskonalszych urządzeń służący człowiekowi od ponad 200 lat do przemieszczania się. Mieszkańcy miast coraz pozytywniej oceniają jego walory, ponieważ jest wygodny, tani, nie wymaga specjalnej infrastruktury i może wjechać oraz zaparkować tam, gdzie nie może samochód.

 

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w Unii Europejskiej średni dystans przemieszczania się po miastach nie przekracza kilku kilometrów, a 50% podróży samochodami dotyczy dystansu od 5 do 14 km. Przy takich odległościach, biorąc po uwagę korki, rower może być szybszy niż samochód czy komunikacja miejska.

 

Rowery publiczne

Rower może z powodzeniem zastąpić w wielu przypadkach jazdę samochodem czy komunikację zbiorową i tym samym znacząco przyczynić się do ograniczenie korków, emisji spalin oraz zanieczyszczenia powietrza w miastach.

Rowery miejskie będące bezobsługowymi, sieciowymi systemami wypożyczalni stały się w ostatnich latach istotnym elementem systemu transportowego w wielu miastach. Obserwujemy prawdziwą ,,rowerową rewolucję”. Rowerzyści nie są już użytkownikami dróg trzeciej kategorii. Nikogo nie dziwi widok biznesmena w garniturze i z teczką pędzącego do pracy na rowerze. Jazda na rowerze wpisuję się w modę na slow life i jest formą manifestacji troski o środowisko.

Samochód w wielu kręgach przestaje już być synonimem luksusu. Coraz więcej osób nie posiada auta z wyboru, a nie z powodu braku środków na jego zakup. Wielu użytkowników rowerów miejskich porusza się samochodem tylko w weekend, a w tygodniu zostawia go pod domem, aby uniknąć stania w korkach.

Wygoda zabija

Współczesny świat stwarza sztuczne potrzeby i wzory życia nastawione na hedonizm i szybką przyjemność oraz nagrodę. Dla wielu osób wysiłek fizyczny nie jest przyjemnością i formą relaksu, ale przykrym obowiązkiem. Lęk przed zmęczeniem, bólem, potem, ruchem w trudniejszych warunkach i hartowaniem własnego ciała to zjawisko coraz powszechniejsze nie tylko wśród dorosłych, ale i młodzieży. Modzie na pasywny odpoczynek ulegają również osoby bardzo dobrze wykształcone, mające świadomość jak ważna jest aktywność fizyczna. Te negatywne postawy można przełamać rozpoczynając od lżejszej aktywności takiej jak jazda na rowerze.

 

Ruch to zdrowie

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), zdrowe osoby dorosłe w przedziale wiekowym 18–65 lat, powinny podejmować umiarkowaną aktywność przez co najmniej 30 minut, 5 dni w tygodniu lub bardzo intensywną, przez min. 30 minut, 3 dni w tygodniu. Niezbędna dawka aktywności powinna trwać przynajmniej 10-minut i może składać się z kilku rund o umiarkowanej i wysokiej intensywności.

Jazda na rowerze idealnie wpisuje się w te zlecenia zwłaszcza jeśli na co dzień brak czasu na inną aktywność fizyczną. Do tego wystarczy dodać dwa lub trzy treningi zwiększające siłę mięśni, aby zachować zdrowie i masę ciała w normie. Pamiętajmy, że ludzkie ciało nie jest przystosowane do bezruchu, dlatego siedzący tryb życia wpływa destrukcyjnie na funkcjonowanie całego organizmu, a zwłaszcza układ sercowo-naczyniowy oraz kręgosłup. Przesiadanie się z fotela w pracy na fotel samochodu, prędzej czy później doprowadzi do nadwagi i problemów zdrowotnych.

Wiek czy stan zdrowia nie może być wymówką od aktywności. Osobom powyżej 65 roku życia również zaleca się regularną aktywność fizyczną. Jazda na rowerze wspomaga wydolność i pracę układu sercowo-naczyniowego oraz oddechowego, a ćwiczenia siłowe pomagają zachować równowagę i zapobiegają niebezpiecznym upadkom oraz złamaniom.  

Bibliografia:

  1. Dębowska-Mróz M. i wsp. (2017): ,,Efektywność transportu”, Autobusy, t. 6, s. 1173-1182.
  2. Siwiński W., Rasińska R. (2015): Aktywność fizyczna jako zasadniczy cel stylu życia i zdrowia człowiek, Pielęgniarstwo polskie, t. 2, 56, s. 181-188.
Skomentuj artykuł
Popularne wpisy
DAFI na Instagram obserwuj